Protan, protan si iar PROTAN!

Posted on November 10, 2008

0



De mai bine de o luna ziarul gratuit Ring a inceput o campanie anti – Protan. Cum aproape zilnic imi cade in mana acest ziar, din lipsa de facut ceva mai bun am inceput sa urmaresc si acest subiect care tine zi de zi ocupat paginile 14-15 ale ziarului.

Asa am aflat ca Protan-ul e o fabrica de pe langa Popesti-Leordeni care nu respecta anumite legi ale mediului. Cica nu au o statie de epurare moderna. In cloncuzie Protan-ul polueaza mediul si afecteaza viata localnicilor din apropierea fabricii. Asa ca Ring a initiat o campanie, a strans semnaturi si prin reportaje zilnice au reusit sa ne creeze o imagine asupra problemei.

Insa ce e prea mult strica. De altfel, tocmai reportajele excesive m-au facut sa privesc altfel problema. Facand o analiza, ma intreb de ce Ring nu aprivit niciodata problema si din alt unghi. Ce se va intampla cu sutele de muncitori care au ramas someri dupa ce Protanul s-a inchis? Ce se va intampla cu familiile lor? E doar una dintre intrebari, dintre probleme pe care Ring nu a scris niciodata nimic. Asta deoarece a fost prea ocupata sa arate doar partea rea a Protanului, sa o faca o “fabrica a mortii”, o “bomba ecologica” etc.

Nu iau partea celor de la Protan. Nu cunosc problema in amanuntime asa ca nu pot judeca si da sentinte. Poate ca intradevar Protan polueaza prea mult mediul. Poate ca merita inchis. Dar, ma intreb de ce a facut Ring atata presiunea asupra acestui caz? Daca Protanul chiar ar fi fost o mare amenintare asupra mediului de ce nu s-au sesizat si celelate cotidiene nationale sau bucurestene? In celelalte ziare rar am gasit mici articole despre Protan. Imi amintesc ca, in ziua inchiderii Protanului, intr-un ziar national (Adevarul sau evenimentul Zilei – nu mai tin minte), a aparut doar un mic articol de nici jumate de pagina. Pe langa faptul ca era anuntata inchiderea protanului, am mai retinut faza ca decizia aceasta s-a luat in urma presiunilor aparute. Presiunile astea doar de la Ring puteau veni. Toti cititorii ziarului ajung sa creada ca Protanul e un lucru rau care trebuie neaparat inchis. Se adevereste aici vorba aceea ca “presa e a patra putere in stat”.

Deci, ca sa nu intelegeti gresit: Mi se pare corect ca Protanul sa fie inchis daca polueaza mediul. Mi se pare corect ca un ziar (inclusiv Ring) sa informeze publicul. Dar nu mi se pare corect ca un ziar sa manipuleze cititorii sai cu povesti desprinse din filmele horror. Ma asteptam ca odata cu inchiderea Protanului, cele 2 pagine dedicate in fiecare zi acestui caz sa se elibereze si sa publice stiri mai interesante (sport, de exemplu :D). Insa, constat ca tot Protanul e la moda. Tinta vizata acum fiind Garda de Mediu care ar trebui sa urmareasca un nu stiu ce plan B (post-protan).